Latinica / Ćirilica

Izaberite boju:

USD EUR

Kulturna istorija duše

Cena : 1.800,00 RSD
Količina:

Većina ljudi veruje da ima dušu, ali je malo ko u stanju da objasni šta je ona, osim što će reći da je to nešto lično i unutrašnje. Dušu svakodnevno srećemo u govoru: znamo za čiste, dobre i proste duše, za duševne i bezdušne ljude, za one koji su izgubili ili prodali dušu, prolazimo kraj zgrada koje je neko podigao „za dušu“ (zadužbine), pre se nego što se rastao s dušom, neki idu da podignu tužbu protiv onih za koje veruju da su naneli bol njihovoj duši, a drugi idu onima koji se profesionalno brinu o duši, trude se da spoznaju njene tajne i dubine, da očuvaju njeno zdravlje i otklone bolesti duše. Duša je sveprisutna, od crkvi i škola do sudnica i bolnica, a ipak je njene značenje teško odredljivo. Da li su posredi samo slikoviti jezički izrazi, metafore za lične osobine, ili reč „duša“ upućuje na nešto što je stvarno i esencijalno, na zasebnu dimenziju u čoveku ravnopravnu sa razumom, osećanjima ili svešću?

Onoliko često koliko dušu srećemo u svakodnevnom govoru, toliko često je srećemo i u religijama, filozofiji i književnosti. Duša je bila prizma kroz koju se čovek i ljudski život posmatrao i objašnjavao. Sokratov poziv Atinjanima da se brinu za svoju dušu, i hrišćanska poruka o očuvanju i spasenju duše jesu osnova za sliku o čoveku u zapadnoj kulturi. Uprkos ogromnom značaju i prisutnosti pitanja duše, profesor Ule Martin Hejstad se upustio u kulturnu arheologiju duše, u pokušaj prikazivanja njenog poimanja i definisanja počev od antike pa do današnjih dana, u opisivanje njenog dejstva u delima važnih filozofa i književnika, u pokušaj da objasni njene neodredljive, nematerijalne i mistične strane i da odgovori na pitanja da li je ona i dalje neophodna dimenzija naše antropologije i samopoimanja. „Kulturna istorija duše“ se osvrće i na shvatanje duše u drugim kulturama, naročito u budizmu i u islamu, gde sudbina duše u ovom i budućem životu igra bitnu ulogu i gde je ona motivišući politički faktor.

SADRŽAJ

Uvodna reč …………………………………………………………………………………. 5
Predgovor …………………………………………………………………………………. 9

1. STADIJUMI DRAME O DUŠI
ANTIKA …………………………………………………………………………………. 17

Majka svih duša – Homerove mitske seni ……………………………… 17
Izmišljanje i produbljivanje psyche …………………………………….. 34
Platonova psyche osvaja čoveka ………………………………………………. 42
Prvi psiholog – Aristotel ……………………………………………………. 52
Nega duše ulazi u modu – Plotin i pozna antika …………………. 63

2. SREDNjI VEK …………………………………………………………………….. 75
Grešna duša u hrišćanstvu – izbavljenje ili prokletstvo? .. 75
Avgustinova pokajnička anima ………………………………………………. 84
Ostavite svaku nadu! –
Dante i srednjovekovna carstva mrtvih ……………………………….. 96

3. RENESANSA ……………………………………………………………………. 115
Sumnjanje mi je drago! – Skeptik Montenj …………………………….. 115
Dekartova misleća duša ……………………………………………………….. 132

4. PROSVEĆENA DUŠA …………………………………………………….. 143
Bog, priroda ili razum – u najboljem ili u najgorem svetu …. 143
Body & mind – novi pojmovni par i empirijska duša ………… 146
Duh u mašini i francuski materijalisti ………………………….. 154
Hjumova duša: svežanj utisaka ……………………………………………… 156
Zvezdano nebo iznad mene i duša u meni – Kant …………………. 164
Prevazilaženje duše – Hegel ……………………………………………….. 176

5. ROMANTIZAM ……………………………………………………………….. 187
Osećajna i ekspresivna duša romantizma …………………………… 187
Rusoova prirodna duša ………………………………………………………… 188
Geteova duša koja teži ………………………………………………………….. 194
Faust – opklada u dušu ………………………………………………………… 204
Kjerkegor između duše i psihe …………………………………………….. 227

6. DUŠA U NAUCI ………………………………………………………………. 253
Darvin i evolucija
– prirodna duša ili bezdušna priroda? ……………………………. 253
Duša postaje psiha – i kreće na terapiju kod Frojda …………. 267

7. OBNOVA ……………………………………………………………………………. 283
Niče, filozof psihologije:
jedna od najdostojanstvenijih hipoteza u filozofiji ………. 283
Na književnoj pozornici …………………………………………………….. 303
Dušin tok svesti – Uliks Džejmsa Džojsa ………………………………. 307
Skrivena duša – Kafka i Proces …………………………………………. 322
Duša kao jezik i slika – Vitgenštajn …………………………………. 340

8. DUŠA U DRUGIM KULTURAMA I U NAŠEM DOBU …. 357
Ekstremni cilj u budizmu – nestanak duše …………………………. 357
Odložena duša u islamu ………………………………………………………. 376
Kolektivna duša? Staranje o sebi i o drugima ………………….. 395
Hana Arent – pojedinac i grupa ………………………………………….. 396

ZAKLjUČNA REČ.
LIČNI PALIMPSEST I IZVOR ENERGIJE ……………… 417

Bibliografija ………………………………………………………………………. 429

Indeks imena …………………………………………………………………………. 441

Čitaj dalje

Detaljne informacije o knjizi:

Autor: Ule Martin Hejstad
ŽanrFilozofija, misli
Izdavač: Karpos
Br. strana:450
Prevodilac:Jelena Loma
Jezik:Srpski
Pismo:latinica
Format:20cm
Dodaj u listu želja Preporuči prijatelju

Kulturna istorija duše

Cena : 1.800,00 RSD
Količina:

Većina ljudi veruje da ima dušu, ali je malo ko u stanju da objasni šta je ona, osim što će reći da je to nešto lično i unutrašnje. Dušu svakodnevno srećemo u govoru: znamo za čiste, dobre i proste duše, za duševne i bezdušne ljude, za one koji su izgubili ili prodali dušu, prolazimo kraj zgrada koje je neko podigao „za dušu“ (zadužbine), pre se nego što se rastao s dušom, neki idu da podignu tužbu protiv onih za koje veruju da su naneli bol njihovoj duši, a drugi idu onima koji se profesionalno brinu o duši, trude se da spoznaju njene tajne i dubine, da očuvaju njeno zdravlje i otklone bolesti duše. Duša je sveprisutna, od crkvi i škola do sudnica i bolnica, a ipak je njene značenje teško odredljivo. Da li su posredi samo slikoviti jezički izrazi, metafore za lične osobine, ili reč „duša“ upućuje na nešto što je stvarno i esencijalno, na zasebnu dimenziju u čoveku ravnopravnu sa razumom, osećanjima ili svešću?

Onoliko često koliko dušu srećemo u svakodnevnom govoru, toliko često je srećemo i u religijama, filozofiji i književnosti. Duša je bila prizma kroz koju se čovek i ljudski život posmatrao i objašnjavao. Sokratov poziv Atinjanima da se brinu za svoju dušu, i hrišćanska poruka o očuvanju i spasenju duše jesu osnova za sliku o čoveku u zapadnoj kulturi. Uprkos ogromnom značaju i prisutnosti pitanja duše, profesor Ule Martin Hejstad se upustio u kulturnu arheologiju duše, u pokušaj prikazivanja njenog poimanja i definisanja počev od antike pa do današnjih dana, u opisivanje njenog dejstva u delima važnih filozofa i književnika, u pokušaj da objasni njene neodredljive, nematerijalne i mistične strane i da odgovori na pitanja da li je ona i dalje neophodna dimenzija naše antropologije i samopoimanja. „Kulturna istorija duše“ se osvrće i na shvatanje duše u drugim kulturama, naročito u budizmu i u islamu, gde sudbina duše u ovom i budućem životu igra bitnu ulogu i gde je ona motivišući politički faktor.

SADRŽAJ

Uvodna reč …………………………………………………………………………………. 5
Predgovor …………………………………………………………………………………. 9

1. STADIJUMI DRAME O DUŠI
ANTIKA …………………………………………………………………………………. 17

Majka svih duša – Homerove mitske seni ……………………………… 17
Izmišljanje i produbljivanje psyche …………………………………….. 34
Platonova psyche osvaja čoveka ………………………………………………. 42
Prvi psiholog – Aristotel ……………………………………………………. 52
Nega duše ulazi u modu – Plotin i pozna antika …………………. 63

2. SREDNjI VEK …………………………………………………………………….. 75
Grešna duša u hrišćanstvu – izbavljenje ili prokletstvo? .. 75
Avgustinova pokajnička anima ………………………………………………. 84
Ostavite svaku nadu! –
Dante i srednjovekovna carstva mrtvih ……………………………….. 96

3. RENESANSA ……………………………………………………………………. 115
Sumnjanje mi je drago! – Skeptik Montenj …………………………….. 115
Dekartova misleća duša ……………………………………………………….. 132

4. PROSVEĆENA DUŠA …………………………………………………….. 143
Bog, priroda ili razum – u najboljem ili u najgorem svetu …. 143
Body & mind – novi pojmovni par i empirijska duša ………… 146
Duh u mašini i francuski materijalisti ………………………….. 154
Hjumova duša: svežanj utisaka ……………………………………………… 156
Zvezdano nebo iznad mene i duša u meni – Kant …………………. 164
Prevazilaženje duše – Hegel ……………………………………………….. 176

5. ROMANTIZAM ……………………………………………………………….. 187
Osećajna i ekspresivna duša romantizma …………………………… 187
Rusoova prirodna duša ………………………………………………………… 188
Geteova duša koja teži ………………………………………………………….. 194
Faust – opklada u dušu ………………………………………………………… 204
Kjerkegor između duše i psihe …………………………………………….. 227

6. DUŠA U NAUCI ………………………………………………………………. 253
Darvin i evolucija
– prirodna duša ili bezdušna priroda? ……………………………. 253
Duša postaje psiha – i kreće na terapiju kod Frojda …………. 267

7. OBNOVA ……………………………………………………………………………. 283
Niče, filozof psihologije:
jedna od najdostojanstvenijih hipoteza u filozofiji ………. 283
Na književnoj pozornici …………………………………………………….. 303
Dušin tok svesti – Uliks Džejmsa Džojsa ………………………………. 307
Skrivena duša – Kafka i Proces …………………………………………. 322
Duša kao jezik i slika – Vitgenštajn …………………………………. 340

8. DUŠA U DRUGIM KULTURAMA I U NAŠEM DOBU …. 357
Ekstremni cilj u budizmu – nestanak duše …………………………. 357
Odložena duša u islamu ………………………………………………………. 376
Kolektivna duša? Staranje o sebi i o drugima ………………….. 395
Hana Arent – pojedinac i grupa ………………………………………….. 396

ZAKLjUČNA REČ.
LIČNI PALIMPSEST I IZVOR ENERGIJE ……………… 417

Bibliografija ………………………………………………………………………. 429

Indeks imena …………………………………………………………………………. 441

Dodaj komentar

Da bi ostavio komentar treba da budeš prijavljen Prijavi se

Povezani proizvodi

Knjige na osnovu tvog interesovanja

Za prikaz knjiga koje će te zanimati potrebno je da se prijaviš Prijavi se Prednosti prijave i otvaranja DK naloga?